9.02.2022

ANA HAT DOĞU EKSPRESİ VE TURİSTİK DOĞU EKSPRESİ ARASINDAKİ FARKLAR









Doğu Ekspresi sadece Türkiye’de değil, dünyada da yapılması gereken en güzel on rotadan biri olarak geçiyor. Ülkemizde son bi kaç yıldır oldukça popüler bir yolculuk olan Doğu Ekspresi, şüphesiz “ölmeden önce yapılması gerekenler” listesinde de başı çekiyor.

Bir “wanderlust” olarak bu turu tabi ki deneyimledim ve @basak.wanderlust instagram kullanıcı adıyla gezi boyunca paylaştığım tümmm hikayeleri öne çıkanlara “Doğu Ekspresi” başlığı ile sabitledim. Fotoğrafların üzerine bıraktığım ve işinize çok yarayacağını düşündüğüm bilgilere hızlıca buradan ulaşabilirsiniz.



Paylaşım yaptıkça sizlerden en çok “nasıl bilet bulduğum” sorusu geldi. Diğer sorular ise Klasik Doğu Ekspresi ve Turistik Doğu Ekspresi arasındaki farklar nedir, bilet fiyatları nedir, yolculuk kaç saat sürüyor gibi sorulardı. Bu yazıyı oluşturma amacım tüm bu sorulara ve daha fazlasına cevap verebilmek😇

Bu yazıda hem sorularınıza cevaplar bulacak hem de Ankara’dan başlayıp, Kars’a uzanan yolculuğumda neler yaşadığıma ortak olacaksınız. Hazırsanız başlıyorummmm.






Gelin önce Klasik Doğu Ekspresi ve Turistik Doğu Ekspresi arasındaki temel farklara bakalım:


💰En büyük fark fiyatları:

Turistik olanda tek yön 2 kişi 1300 tl iken, Klasikte tek yön kuşetli için 132.5, pulman da ise 82.5 tl. Yani Klasik Doğu Ekspresin de yer bulabildiğiniz de fiyatlar hala uygun. (ocak 22)




🚃 İki trenin vagonları farklı:

Klasik Doğu Ekspresi’n de en çok talep şüphesiz yataklı vagonlara. Aslında bunlar yataklı vagonda değil. Sosyal medyada gördükleriniz örtülü kuşetli diye geçen, gündüz koltuk gece açıldığında yatak olan vagonlar ve Klasikte sayıları çok az.

Zaten Turistik olanda işte tam bu ihtiyacı karşılamaya yönelik olarak ortaya çıkıyor. Klasik olan artan talepleri karşılamayınca tamamı yataklı vagondan oluşan Turistik Doğu Ekspresi seferine başlıyor.





🚏İki trenin durakları farklı:

İki trende aynı rotada gidiyor ancak durakları ve kaldıkları süreler farklı. Turistik olan Kars yönünde İliç ve Erzurum’da; Ankara yönünde Divriği ve Sivas’da dururken, (tren sizi gezmeniz için 3-3,5 saat kadar bekliyor.) Klasik olan sadece yolcu almak ve indirmek için duruyor. Yani Klasik olan aslında bildiğimiz yolcu taşıyan tren😊






🚾 İki trenin donanımları farklı:

Klasikte pulman ve kuşetli seçenek (gündüz koltuk, gece yatak) varken; Turistikte tüm vagonlar yataklı. Ayrıca odanızda lavabo, masa, ve altında buzdolabı var. Klasikte, pencere  önünde masa gibi kullanabileceğiniz bir sehpa var. (Eski Türk filmlerinden hatırlarsınız bence😊)




Temel farklardan sonra sıra detaylarda


1. Turistik Doğu Ekspresinin özellikleri:

Turistik Doğu Ekspresinde pulman koltuk yada örtülü kuşetli yok. Tüm tren yataklı vagondan oluşuyor. Size ayrılan numaralı odaya geldiğinizde odanın solunda yan yana iki koltuk görüyorsunuz. Gündüz oturabilmeniz için tasarlanmış bu koltukların üzerinde ipinden çektiğinizde açılan bir yatak var. 2. yatak ise bu açtığınız yatağın üzerine yine aynı sistemle açılıyor. Özetle odada iki kişi ranza sistemi ile yatıyorsunuz. Yataklar nevresimleri serilmiş şekilde sizi hazır bekliyor. Tek yapmanız gereken ipi çekmek ve açmak. Yatağın karşısında bir masa, altında eşyalarınız koyabilmeniz için ikili raf ve bu rafların yanında da mini bir buzdolabı yer alıyor. 

Odanızda küçük bir de lavabo var. Tuvalet olarak vagonun başında ve sonunda bulunan ortak wc leri kullanıyorsunuz. Odada tek bir priz var. Bu yüzden üçlü priz tavsiyemdir. Biz yanımıza minik su ısıtıcılardan almış olsakta odanın elektrik sistemini attırdığı için kullanamadık bunu da bilgi olarak eklemek isterim. 

Valizinizi koymanız içinde masanın üzerinde duvara monte bir valiz rafı var. İki kişi kaldığınızı düşünürseniz, 2. valizide lavabonun önündeki boşluğa bırakabilirsiniz. Geniş bir alandan bahsetmiyoruz. Devasa valizler işinizi zorlaştıracaktır.

Odanızda yukarıdan açılan minik bir cam var. Dışarı sarkıp falan foto çekme şansınız yok yani😅odalar çok sıcak oluyor. Kapının üzerinde yer alan panelden ısıyı ayarlama şansınız var.





2. Klasik Doğu Ekspresinin özellikleri:

Klasik trende pulman, örtülü kuşetli ve yataklı olmak üç bölüm var daha doğrusu vardı. Turistik olan seferlere başlayınca yataklı vagonlar iptal olmuş.

Pulman dediğimiz otobüs koltuğu gibi yanyana iki koltuğun olduğu ve seyahat boyunca oturarak gittiğiniz bölüm.

Örtülü kuşetli ise 4 kişilik. Alt katlar gündüz oturmak için karşılıklı ikişerden dört kişilik oturma alanı. Yatmak istediğinizde bu koltuklar ranza gibi 2 sağda, 2 solda olmak üzere 4 kişilik yatak oluyor. Nevresimler size poşet içinde veriliyor. Yataklarınızı siz yapıyorsunuz. 

Klasik hat, örtülü kuşetlide seyahat etmek isterseniz 4 kişilik olduğu için ve yanınıza yabancı birinin de gelmesini istemiyorsanız, dört biletide almanız gerekiyor. (Bu bölüm için bilet kişi başı 132,5 tl ve bu rakamı 4 ile çarparsak yatarak gidebilmek için Klasik olana 530 tl ödememiz gerekiyor. Turistik olanda tek yön bir yataklı vagon fiyatı iki kişi için 1300 tl idi hatırlayalım. )

Örtülü kuşetli vagonda da odalarda minik bi masa var. Bu masa camın önünde yatakların tam ortasında kalıyor. Lavabo ve mini buzdolabı yok. Cam yine küçük ve yukarıdan  açılıyor. Aynı ısınma sisteminden bu trende de var. 




3. Trenlerin güzergahlarına bakalım:

Her iki trende Ankara-Kars, Kars-Ankara yönünde gidiyor ancak Klasik Doğu Ekspresi bildiğimiz yolcu treni olduğu için kendi duraklarında sadece 10-15 dakika durarak yolcu indirip bindiriyor.

Bundan farklı olarak Turistik Doğu Ekspresi aynı rotayı yapıyor olmakla beraber gidiş ve dönüş yönünde farklı duraklarda uzun süreli molalar vererek size inip bu yerleri gezme şansı tanıyor.

Ankara-Kars yönü seyahat ediyorsanız treniniz, 

. İliç (3 saat 20 dakika)

. Erzincan (3 saat 25 dakika)

. Erzurum (3 saat 15 dakika) lık;


Kars-Ankara yönü seyahat ediyorsanız,

. Divriği (2 saat 45 dakika)

. Sivas (3 saat) gezi molası verecek.

Zaten odanıza yerleştiğinizde trenin mola noktalarını ve sürelerini gösterir broşürleri göreceksiniz.

Erzurum Gar şehir merkezinde olduğu için kendiniz gidip gezebilirken, bahsettiğim diğer duraklarda indiğinizde sizi bekleyen minibüs, taksi ya da tur gibi seçenekler göreceksiniz. Dilediğinize katılarak gezebilirsiniz. Benim rotamda İliç vardı ve tur Karanlık Kanyona götürüyordu lakin kış ve hava şartlarından kanyona inmek yasak olduğundan bunu planlayarak hareket etmenizi ve sormanızı öneririm. Ben tura katılmayıp burada trenle karlı güzel fotoğraflar çekmeyi tercih ettim. Erzurum’da ise molayo “cağ kebap” ile taçlandırdık. Gara cağ kebap söylemekte bi seçenek😎



















4. Yolculuk kaç saat sürüyor:

Aslında bu soruya net bir cevap vermek zor. Ankara- Kars yönü için 30-31 saat denilsede biz rotayı 38 saatde tamamladık. 

Tabi bu bence bir sorun teşkil etmiyor. Önemli olan trende daha uzun süre kalmak değil mi zaten😉

5. Bilet fiyatları:

Turistik Doğu Ekspresi tek yön 1300 tl. İster iki kişi gidin, ister tek seyahat edin, oda başına bu fiyatı ödemek zorundasınız. 

Klasik Doğu Ekspresin’de ise:

Pulman yani koltukta seyahat ediyorsanız:

  • Tam bilet: 82.50 TL
  • 13-26 yaş arası genç yolcu bilet: 70.50 TL
  • Öğretmen bilet: 70.50 TL
  • 60-64 (yüzde 15 indirimli) yaş bilet : 70.50 TL
  • 65 yaş ve üzeri (yüzde 50 indirimli) bilet: 41.50 TL (babam bunu beğendifjfj)
  • TSK personel bilet: 70.50 TL
  • Personel bilet: 66 TL
  • Basın personeli bilet : 70.50 TL
  • 7-12 yaş arası çocuk bilet : 41.50 TL
Örtülü kuşetlide seyahat ediyorsanız:

  • Tam yolcu bilet: 132.50 TL
  • 13-26 yaş arası genç yolcu bilet: 120 TL
  • Öğretmen bilet: 120 TL
  • 60-64 (yüzde 15 indirimli) yaş bilet: 120 TL
  • 65 yaş ve üzeri (yüzde 50 indirimli) bilet: 91 TL
  • TSK personel bilet: 120 TL
  • Personel bilet: 120 TL
  • Basın personeli bilet: 120 TL
  • 7-12 yaş arası çocuk bilet: 91 TL ödüyorsunuz. ( Fiyatları, Ocak 2022 için TCDD’nin sitesinden aldım. )







Enn önemli soruyu en sona sakladım. Neden ? Yazıyı sonuna kadar okuyun diye, dermişim😅

“Doğu Ekspresine bilet nasıl bulunur ?” 
 
Ben öğretmenim. Bu rotayı hakkını vererek, adına yakışır şekilde karlar altında yapabilmek için tek seçeneğim sömestr tatilimdi ve malesef bu tarihlere bilet bulmak zor değil neredeyse imkansız. Bu yüzden tur tercih etmek zorunda kaldım. Yurtdışı gezilerimde dahil tur tercih eden biri olmamakla beraber, bu rotaya olan talep yoğunluğu malesef beni buna mecbur bıraktı.

Eğer sömestr yada bayram tatillerinde seyahat etmeyecekseniz, ya da bilet bulabileceğiniz herhangi bir tarihte gidebilme şansınız varsa bilet bulabilmek adına şunu deneyebilirsiniz. 

Biletler düşündüğünüz tarih için bir ay önceden satışa çıkıyor. Mesela 30 Ocakta seyahat etmeyi planlayan birinin 30 Aralık tarihi itibariyle bilet bakması gerekiyor. (Biletler TCDD’nin Eybis sayfası üzerinden satışa çıkıyor.)

Sisteme her girdiğinizde treni “dolu” yada “yer yok” olarak göreceksiniz. Burada yılmadan sürekli  “yenile” yapmanız gerekiyor. Çünkü biletler sizin gibi almak isteyen bir çok yolcunun sepetinde bekliyor o sırada. Sistem sepetteki biletin satın alınması için kişiye belirli bi süre tanıyor. Alıcı o süre içinde satın alma işlemini gerçekleştiremezse, o bilet anında satışa düşüyor. Sürekli “yenile” yapma sebebiniz böyle bir bilet denk getirebilmek. Şansınızda yaver giderse “dolu” ibaresi aniden değişebiliyor. 

Dilerim bu bilgi işinize yarar ve bilet bulabilirsiniz.

Ve umarım verdiğim bilgiler, seyahatinizde işinizi kolaylaştırır.














1 yorum:

  1. Yazıları okuduğumda aynı gerçekten gidip görmüş kadar oluyorum, harika anlatım. Tebrikler

    YanıtlaSil